Údržba jízdního kola Tisk Email
 
 

 

 
Údržba kola
1)
Mytí a mazání kola
Nejlépe poslouží JAR a nějaký specializovaný odmašťovací prostředek (např. Cyklostar). Na
namočení a opláchnutí používáme vodu z
kbelíku nebo zahradní hadici.
Při používání odmašťovacích prostředků a JARu se vyhneme vidlici, tlumiči a teleskopické
sedlovce. K
dosažení požadovaného výsledku nám pomůže obyčejná mycí houba (např. na auto),
smetáček, plochý štětec a kartáč (rejžák) na odstranění nečistot z
řetězu a rolniček přehazovačky.
Po odstranění nečistot je nutné kolo osušit a promazat pohyblivé části, které můžeme rozdělit
následovně:
a)
Teflonový sprej – používáme na všechny pohyblivé části kromě vidlice, tlumiče a
teleskopické sedlovky (čepy, přehazovačka, přesmykač, brzdové pístky...). Teflonový sprej
„promaže“ , odpuzuje nečistoty, vytěsňuje vodu.
b)
Silikonový sprej – na nohy vidlice, tlumič a teleskopickou sedlovku. Drobné množství
oleje nastříkáme „přes hadr“ (za částí, na kterou aplikujeme olej, držíme hadr, abychom
si neumastili ostatní části kola) ke guferu a necháme navzlínat. Není potřeba utírat.
V
žádném případě nepoužívat jiné druhy olejů a sprejů, než silikonové!
c)
Při mazání řetězu je asi důležitější postup, než samotné mazivo. Trh nabízí velké množství
druhů, které se liší podle podmínek použití, způsobu aplikace, ale i cenou. Pro běžný
provoz bohatě postačí olej na kola a šicí stroje.
Mazivo nanášíme v
přiměřeném množství na jednotlivé spoje článků řetězu vždy na čistý
a osušený řetěz. Necháme asi 15-20 min. vstřebat a zbytky maziva otřeme do suchého
hadru. V
případě správného ošetření nám mazivo vydrží při běžných podmínkách 2 až 3
vyjížďky.
2)
Řetěz
Výměna (délka, spojka nebo čep)
Pro správnou délku řetězu použijeme jednoduché pravidlo – jsem schopen pohodlně
zařadit velký převodník a největší pastorek.
Při výměně (má-li řetěz správnou délku) už jenom přiložím nový řetěz ke starému a
podle počtu článků upravím délku. Montáž s
použitím rychlospojky je jednodušší, ale
je nutné dodržet směr, když ho výrobce rychlospojky uvádí. Pro běžné ježdění vydrží
jedna rychlospojka 5-6 spojení a rozpojení.
Při nýtování řetězu je nutné dbát na správné nasazení řetězu v
nýtovačce, aby
nedošlo k
poškození článku. Někdy je nutné po snýtování řetěz „rozhýbat“
V
případě řetězu od Shimana je také nutné dodržet směr nasazení řetězu z
důvodu
asymetrického odfrézování článků.
Pro kontrolu opotřebení řetězu používejte kalibrované měrky v
ideálním případě
s
ukazatelem. Řetěz měníme nejpozději při dosažení hodnoty 0,75, nebo čtvrtého
z
pěti zoubků.
Životnost řetězu zkracují nečistoty a hlavně zanedbaná údržba a proto pravidelně
čistěte a správně mažte.
3)
Brzdy
a.
Destičky (výměna, údržba)
Opotřebení brzdových destiček zjistíme pouze vizuální kontrolou. Ideálně při čištění a
demontáži kola vyjmeme destičky z
těla brzdy (destičky jsou zajištěny buď závlačkou
nebo malým šroubem na imbus) a zkontrolujeme množství brzdící hmoty. U
demontovaných destiček můžeme zkontrolovat i jejich povrch. Zanesená nečistota
nebo mastnota nám způsobí její „zapečení“ do destičky a takto „vyleštěná“ deska
méně brzdí a vydává nepříjemné zvuky. Tuto vrstvu snadno odstraníme jemným
smirkem.
Materiál brzdových destiček (brzdící hmota) je buď sintrovaná (kovová), nebo
organická (polymer). Obecně se dá říct, že pro běžné použití stačí organické
(polymer), ale pro náročnější sjezdy a klimatické podmínky jsou vhodnější sintrované
(kovové).
b.
Odvzdušnění a doplnění kapaliny
Tuto aktivitu je vhodné svěřit odborníkovi, který má správné vybavení a hlavně
zkušenosti
Spíše si řekneme, jak zavzdušnění předejít. Nejčastěji k
němu dochází, když otočíme
kolo tzv. „na záda“ a tím i expanzní nádobu. Výpustní ventil se dostane do nesprávné
polohy a snadno může dojít k
zavzdušnění brzdy. Ke stejné situaci také dochází při
transportu kola po zadním a současným přibrzďováním zadní brzdou.
c.
Kotouč (rovnání, výměna)
Opotřebení kotouče zjistíme také vizuální kontrolou a s
výměnou bych se také obrátil
na zkušeného odborníka. Rovnání kotouče provádíme pouze nástrojem k
tomu
určeným a velice opatrně.
4)
Řazení
a.
Výměna lanka
V
případě špatného chodu řazení je nutné vyměnit jak lanko, tak bowden. Promazání
pomůže jen velice krátkodobě. Při výměně bowdenu je nutné použít ten správný,
řadící bowden s
průměrem 4 mm. Také se vyplatí použít kvalitnější koncovky.
b.
Seřízení
Jedním z
faktorů, který ovlivňuje správnou funkci řazení je např. vzdálenost
přehazovačky (horní kladky/rolničky) od kazety. Čím je přehazovačka blíž, tím řazení
funguje lépe.
Tip:
Přestože jednotlivé značky prvků řadící soustavy jsou většinou kompatibilní
(oblíbená kombinace řetězu SRAM s
kazetou a přehazovačkou SHIMANO), řetěz
SHIMANO řadí lépe právě kvůli vyfrézovaným náběhům na jedné straně řetězu.
5)
Tlumení
a.
Údržba
Tlumič, vidlici a sedlovku udržovat v
čistotě a mazat pouze silikonovým sprejem.
Dodržovat servisní intervaly doporučené výrobcem. Servisovat
v
autorizovaných/osvědčených servisech.
b.
Nastavení tlaku
Zanoření otevřeného tlumiče a vidlice po nasednutí jezdce na kolo by mělo být
přibližně 20%. Někteří výrobci kol (např. TREK) uvádí ke každému modelu přesné
nastavení tlaku a rychlosti odskoku pro konkrétní váhu jezdce, které je vhodné
dodržovat a přizpůsobovat v
rozsahu max. + - 5-10 PSI.
c.
Nastavení odskoku
Opět vycházíme z
doporučení výrobce, když ho máme k
dispozici. Pocitově by měla
být rychlost odskoku nastavena tak, aby se při jízdě v
terénu stihl tlumič a vidlice
vracet do výchozí polohy, ale zároveň aby vás příliš velká rychlost odskoku
„nekopala“ do řidítek.
6)
Bezdušové pneumatiky
Bezdušové pláště mají bezesporu svoje výhody jako je menší pravděpodobnost defektu
„procvaknutím“ a tím možnost využití menšího tlaku a lepší přilnavosti pláště.
a.
Přechod s duší – instalace bezduše
Předpoklady pro přechod na bezdušové pláště – ráfek + páska, plášť, ventilek vhodný
na konkrétní ráfek, „mlíko“
b.
Údržba
Jednou za tři měsíce je nutné plášť sundat, vyčistit a dát nové mlíko. V
případě, že
pouze doléváte, dolitá směs se znehodnocuje naředěním zbytky částečně
odpařeného mlíka a ztrácí tak svoje optimální vlastnosti.
c.
Opravy defektu
Defekt je možné opravit instalací duše, která je relativně rychlá a jediná možná
v
případě většího defektu např. proříznutí boku pláště. Nutné je větší otvory překrýt
například obalem od gelu nebo tyčinky. Další varianta je použití opravné sady buď
pomocí klasické záplaty, nebo knotu. Lepení pláště záplatou je pracnější varianta
spíše v
domácím prostředí. Sady s
knotem jsou pro rychlé opravy defektu
způsobeného propíchnutím trnem nebo hřebíkem. Způsob opravy je téměř totožný
s
opravou pláště u automobilu.
d.
Práce s
CO2
Výhodou je rychlost jak opravy, tak rychlého tlakováni bezdušového systému. POZOR
na namrzání bombičky hrozí popálení. Pro MTB 29 jsou vhodné bombičky 24g.
7)
Dotahování
Před každou vyjížďkou, respektive při čištění kola bychom měli zkontrolovat, jestli někde na
kole nemáme vůli.
a.
Zadní stavba
Vůli v
zadní stavbě pravděpodobně odhalíme už při jízdě, ale nic nezkazíme, když
provedeme kontrolu pohybem zadního kola do stran stejně, jako když kontrolujeme
vůli v
náboji. Dotažení odhalené vůle v
zadní stavbě vyžaduje ideálně momentový
klíč a lepidlo, které zabrání opětovnému samovolnému povolení.
b.
Hlavové složení
Vůli v
hlavovém složení odhalíme přiložením palce a ukazováčku na hlavové složení
ve směru jízdy, zabrzděním přední brzdy a mírným pohybem kola vpřed a vzad. Jestli
zjistíme vůli, povolíme šrouby na představci, dotáhneme hlavové složení do
odstranění vůle, ale pouze tak, abychom zachovali plynulý chod řidítek, a znovu
dotáhneme šrouby na představci.

 
BIKE Mšeno, Powered by Joomla!;©2009 - Administrator