Francie s Tour de France Tisk Email

Každoroční výjezd za kopečky nemůže chybět ani letos.  Po zimním rozhodnutí vyrážíme v pátek 14.7. ráno v 5.00 směr Francie, konkrétně do  oblasti Cote d´Azur . Přes prvotní nadšení z bezproblémové jízdy se zasekáváme kolem švýcarského Lugana, italského Milána a podél italské a francouzské riviéry to také moc nejede. Do kempu v městečku Sospel  přijíždíme po půlnoci. Samozřejmě je zavřeno, ale je teplá noc, tak se vyspíme pod širákem. Ušetříme i nějaké euro. Ráno se ubytujeme za pěkných 40€ pro 6 lidí včetně stanů i aut na noc . A hned si jedeme splnit svůj sen. Na kole se projedeme po ministátečku Monako. Celebrit si nevšímáme, občas koukneme na nějaké ferrari, lamborghini a v klídku si projedeme okruh formule jedna. Nakoukneme do kasina a cestou zpět se stihneme vykoupat na jediné veřejné pláži Monaka. A od zítra už jen hory. V oblasti nad Monakem se pravidelně od roku 1911 koná jedna z  nejstarších rallye. A rychlostní zkoušky se jezdí přes průsmyky v okolí Sospelu. K výjezdu volíme legendu Col de Turini. Col de Turini je nejslavnější rychlostní zkouška pojmenovaná podle průsmyku. Její specifičnost je v povrchu. Většina tratě totiž může zůstat suchá a nahoře v průsmyku bývá sníh. Zkouška se jezdí v noci a je hojně navštěvovaná diváky. Při Rallye Monte Carlo 2005 zde nejrychlejší čas zajel Roman Kresta. My jsme trochu pomalejší, stoupání je výživné a po úspěšném výjezdu si přidáváme okružní vojenskou silnici l´Authion s pozůstatky vojenských budov a pevností. Další den je na programu bájné stoupání Col de la Madone z města Menton, které sloužilo Lanci Armstrongovi k pravidelnému testování jeho formy. Po výjezdu jsme každý rád, že to bylo jen jednou. A to někteří netuší, že k návratu do kempu nás čeká neméně výživný Col de Braus. Honem balíme a přesouváme se do Savojských Alp a do jeho neslunečnějšího města Briancon. Zanedlouho se tu objeví cirkus Tour de France, musíme být u toho.

Kemp v Brianconu je větší, dražší, ale jsme rádi, že jsme ulovili volné místo. Všude je neskutečné množství cyklistů, všichni se těší na příjezd profihvězd. Je úterý a na návštěvu Tour nám zbývají dva dny. Popojedeme autem a střihneme si ikonické stoupání Alpe d´Huez přes průsmyk Col de Sarenne (Honza stihne i ořezaný Galibier z Lautaretu) a další den vystoupáme po stejné trase co profíci na Col d´Izoard, kde další den končí čtvrteční etapa. Čtvrteční ráno je deštivé, zalézáme do stanů a vyčkáváme. Počasí se naštěstí umoudřilo, a tak můžeme vyrazit na 19km stoupání k vrcholu Izoardu. Silnice je od včerejších 20.00 uzavřena pro automobilový provoz, v 11.00 se uzavírá úplně, my stíháme v klidu vyjet k vrcholu a hledáme místo s výhledem. Nalézáme ho na metě 200m pod vrcholem. Na vrcholu je obrovská televize s přímým přenosem, stánky s oficiálními produkty TdF(kšiltovky, trička, přívěsky…), stánek s občerstvením a dokonce stánek s pivem. Normálně pivo moc nepijeme(jsme sportovci), ale za lidových 4,50€ neodoláme(v kempu je dražší). Po 15.00 přijíždí kolona asi 200 reklamních vozidel . Za doprovodu hudby po nás sličné hostesky házejí reklamní předměty. Je to vítané zpestření a diváci se o prezenty málem perou. Jsme vcelku úspěšní. Máme několik kšiltovek, přívěsků, bonbónů, náramků……. Objevují se vrtulníky a za chvíli celý profipeloton. Poznáváme své hrdiny(někteří nám tu chybí) a všechny bez ohledu na národnost povzbuzujeme. Vidíme i naše. Křížáka, Štybyho a  Cimbála. Povedlo se to. Zážitky nám nikdo nevezme.